Gebruiksonderzoek, UX/UI-design, Interaction design, Design sprints

Afstudeerscriptie

2017

Aanpak

Als afstudeerproject heb ik een stimulerend online leerplatform voor drummers ontwikkeld met behulp van een aangepaste versie van de design sprint. Het doel was om een platform te creëren dat drummers in staat zou stellen om gemotiveerd en effectief te leren.

Om het project te starten, heb ik meerdere wetenschappelijke bronnen geraadpleegd, waaronder Cialdini's principes van overtuiging, gamification in MOOC-design en didactische principes. Deze bronnen gaven me inzichten in hoe ik het platform kon ontwerpen om de motivatie en het leren van de studenten te bevorderen.

Vervolgens heb ik 13 interviews afgenomen met de doelgroep om hun behoeften, verwachtingen en problemen tijdens het online leren te begrijpen. Op basis van deze inzichten heb ik 3 persona's gemaakt om de verschillende gebruikers te visualiseren en heb ik flowcharts en een sitemap ontwikkeld om de structuur in kaart te brengen.

Met deze informatie heb ik de design sprint gebruikt om binnen 4 weken (iets langer dan 1 week per iteratie) van schetsen, naar wireframes naar volledig visueel prototype te gaan. Elke sprint begon met een nieuwe probleem- en doelstelling gebaseerd op eerdere inzichten uit het onderzoek en de gebruikerstesten.

Na elke sprint heb ik het prototype van het ontwerp getest door vijf personen te vragen om het te gebruiken en feedback te geven. Op deze manier kon ik eventuele gebruiksvriendelijkheidsproblemen ontdekken en corrigeren. Door deze tests kon ik ervoor zorgen dat het uiteindelijke ontwerp zo gebruiksvriendelijk mogelijk zou zijn en de verwachtingen van de gebruikers zou overtreffen.

Resultaat

Het resultaat is een volledig functioneel prototype van het stimulerende online leerplatform voor drummers. Het platform bevat functies zoals persoonlijke leerpaden, beloningen, persoonlijke- en uitdagingen in groepsverband, badges en meer gamification principes om de motivatie van studenten te bevorderen. Bovendien is het platform gebruiksvriendelijk en intuïtief, waardoor studenten snel en gemakkelijk konden navigeren.

In conclusie, door het gebruik van wetenschappelijke bronnen, interviews en de design sprint methode heb ik een stimulerend online leerplatform ontwikkeld dat de motivatie en het leren van studenten bevordert. De resultaten van de gebruikerstesten bevestigen dat het platform effectief is in het behalen van deze doelen.