UX-design, usability testing, concepting, project management

Start-up

2017

Jassie, o

In deze case study bespreek ik de ontwikkeling, aanpak en resultaten van Jassie, een innovatief concept dat ik, samen met 3 andere studenten van de opleiding Communicatie & Multimedia Design, heb bedacht.

Jassie lost het veelvoorkomende probleem van verloren garderobetickets op door ze digitaal te maken. Jassie maakt gebruik van dynamische QR-codes die gekoppeld worden aan het unieke ID van een gebruiker. Hiermee wordt telkens een unieke QR-code voor een gebruiker gegenereerd. Daarnaast was het mogelijk om tijdelijk deelbare unieke QR-codes aan te maken voor het geval de batterij van de telefoon leeg was. We hebben het concept getest bij de Dutch Innovation Factory (DIF) en een alfa-versie in de Google Play Store geplaatst. Ons onderzoek omvatte gebruikersonderzoek, het invullen van een businessmodelcanvas, interviews met gebruikers en horecabedrijven, en meerdere usabilitytests.

Aanpak

We hebben de volgende aanpak gehanteerd:

  • Gebruikersonderzoek: Interviews en enquêtes afgenomen om inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van gebruikers.
  • Business model canvas: Evaluatie van de levensvatbaarheid en identificatie van verdienmodellen.
  • Design minimum viable product (MVP) en Build Measure Learn: Door middel van rapid prototyping hebben we snel een prototype ontwikkeld en deze in elke stap gevalideerd.
  • Testen bij de DIF en doorontwikkelen: Evaluatie van de bruikbaarheid en acceptatie van het concept door gebruikers.
  • Lancering alfa-versie: Ontwikkeling en lancering van de Jassie-app in de Google Play Store om feedback te verzamelen en verder te testen.

Resultaat

  • Gebruikersbehoefte: Er was een aanzienlijke behoefte aan een oplossing voor verloren garderobe-tickets. Gebruikers en horecabedrijven waren geïnteresseerd in digitale tickets vanwege het gemak en de betrouwbaarheid.
  • Test bij de DIF: Gebruikers waardeerden de digitale tickets als een waardevolle verbetering. Ook zagen horecabedrijven voordelen in efficiënter beheer van de ticketstroom en het bijhouden van bezoekersdata.
  • Lancering alfa-versie: Feedback van gebruikers na de lancering in de Google Play Store heeft geholpen bij verdere verbeteringen en het live kunnen testen.

Beschrijving van de Jassie app

Meer informatie is te vinden op onze facebook: JassieNL